søndag 7. oktober 2007

Rammet!


Rammer kan ramme er vel konklusjonen. Hvordan du rammes - på godt eller vondt - vil være avhengig av forhold som begrenser eller muliggjør. I mitt tilfelle - her og nå - i forhold til det å bli undervist rammes jeg av begrensninger i regelverk. Faktorer som påvirker rammene mine er:
  • Nødvendig utstyr og hjelpemidler
  • Tid og sted: størrelse, økonomi, beliggenhet
  • Forutsetninger: faglige, pedagogiske, didaktiske, fysiske, sosiale, personlige
Jeg skal ikke gå inn i alle, men har lyst å kommentere et par:

Rammfaktorer - slik regelverket hos NAV er i dag - er klare. Om jeg skulle ville videreutdanne meg på eget initiativ - hadde jeg hele tiden vært underlagt min arbeidssituasjon. Om bedriften eller institusjonen plutselig ble rammet av omorganisering (ikke uvanlig i det private) eller budsjettkutt (ikke uvanlig i skoleverket), så vil jeg som nyutdannet være ekstra sårbar. I praksis vil dette bety at NAV, om jeg da ikke fikk ny fast jobb innen 6 mnd., ville ha kuttet all form for dagpengeutbetaling. De gir kun støtte til fullførelse av pågående modul innenfor 6 mnd. Tidsaspektet er viktig.

NAV krever nemlig samtidig at man har en studieprogresjon som ikke overgår 50%. Det vil i praksis si at et masterstudie vil måtte strekke seg over 4 år. I skoleverket er det mer vanlig enn uvanlig å virke som tilkallingsvikar eller være i et tidsbegrenset vikariat - oftest over flere år før man får en fast stilling. Slik det er på den skolen jeg er nå, har vi mange faste vikarer, som allerede nå har fått beskjed fra ledelsen at de bør se seg om og søke på faste stillinger i andre kommuner, siden det allerede er varslet om nedbemanning for 2008/09. Inspektøren kunne opplyse om at han jobbet som tilkallingsvikar i 16 - seksten - år før han fikk fast stilling i distriktet her. Så sted og størrelse er jo avgjørende også.

For familiens del er flytting til grisgrente strøk ikke aktuelt, og utelukket er også å finne seg en ensom 80-åring med dårlig hjerte. Om jeg så skal spise asfalten herfra og opp til NAV's kontor til middag hver dag, så skal vi bo her til ungene er ferdig med ungdomskolen - minst!

En mulighet er å finne et studie med mindre moduler enn 40 stp. Det vil tidligst skje til neste år, når og hvis Høgskolen i Oslo starter sin mastergrad. Faren er jo at de får samme råd fra NOKUT som HSH fikk, nemlig å samle temaer mer helhetlig innenfor modulene slik at man ender opp med moduler over 30 stp. Det vil kanskje bli mer oversiktlig for studenter og veileder på dene ene siden, men da vil ikke NAV kunne godkjenne løpet i en dagpengesituasjon og forutsigbarheten for studenter og instutisjoner vil derfor kanskje for noen bli omvendt proposjonal. Skoleverket har som nevnt tidligere naturlige pauser på opptil 8 uker. Det blir en del penger det, over kanske flere år. Hva er statistikken på fullførte masterstudier fra oppstart og frem til i dag tro?

Refleksjon: Læringsmålene jeg setter meg vil jeg nå, selv om jeg ikke får en formell akademisk sluttvurdering med verdifull veiledning fra det norske FoU miljøet underveis. Mitt personlige læringsrom har utvidede rammer, som opphever tid og sted. Dette har gitt meg mulighet til å være en del av faglig nettverk ingen akademisk instutisjon her i landet kan skilte med. Konteksten min utenfor HSH fører til at jeg vil være underlagt kollektivets forutsetninger og kontroll, og det er ikke nødvendigvis et ressursmessig eller kvalitetsmessig tap.

Et håp er fremdeles at jeg vil kunne gjenoppta studiet innen oppstart av neste semester, for la det ikke være noen tvil: HSH har lengst erfaring og dyktige folk i sitt nettverk innen forsknings- og utvilingsarbeid på feltet IKT i læring. Og, NAV leverer - på tross av sitt stivbente regelverk - også nyttige og nødventige tjenester. Men, profesjonelle var de ikke, når de i juli - ved å gi meg en klapp på skulderen - sa at jeg ville komme innunder untaksreglene og kunne pakke kofferten til startsamlingen i august.

Konklusjon, etter å ha snakket med rådgivere, veiledere, arbeidsgivere, venner - både nære og virtuelle, og ikke minst familien er at jeg i første omgang søker permisjon fra studiet. Målsetning er fremdeles det samme som før, med første prioritet å få en veilederjobb som fokuserer på IKT i læring, enten det blir i skolen eller andre steder. I mellomtiden har jeg jobbintervjuer og daglige vikariater i normalarbeidstiden, mens jeg fortsetter min utforsking av Second Life og IKT i læring på fritiden. Et masterstudie vil forhåpentligvis komme, men da kun hvis jeg har en arbeidsgiver i ryggen som ønsker eller er innstilt på et slikt kompetanseløft, og som stiller med garanti for de firkantede rammer. I følge trekanten øverst, har jeg fremdeles gode utsikter for kompetanseutvikling med denne målsetningen. Teknologien gir meg svært gode rammer, og sporlys for framtia (Les denne!)

Ingen kommentarer: