onsdag 5. september 2007

Litt om lyd

I skrivende stund sitter jeg å ser på videopptakene fra uke 36. Jeg har hatt en travel uke med vikariater på ny skole, og det er mye å sette seg inn. Det er kjekt å være jobb, men kanskje enda bedre å bli inspirert av veiledere og kullkamerater gjennom opptakene fra HSH. Kjempekult å endelig kunne sitte å høre en nordmann fra en norsk høgskole på denne måten, og enda bedre, at jeg er så heldig å kunne være en del av dette miljøet.

I forbindelse med åndsverksgjennomgangen Video del 1 uke 36 - som ligger i Fronter - kom jeg på noe viktig kanskje flere ville ha nytte av å ha i bakhodet når det gjelder bruk av andres verk i undervisningsammenheng og IKT i skolen.

I fordypningsstudiet IKT i læring på Hive, skulle vi lage et undervisningsopplegg i powerpoint. Jeg fikk en ide, på bakgrunn av en barnesang jeg hadde stiftet bekjentskap med via en cd jeg kjøpte i USA - sommeren 05. Sangen var så fengende, at jeg ungene starta dagen med den i ukesvis ved frokostbordet - enda de var ganske store da. Jeg bare måtte ha den liksom ... Problemet med det, var at dette var en oppgave med mange læringsmål, så jeg visste med det at den ville være svært aktuell i forhold til presentasjonsmappekravet som ville komme våren 06. Derfor var det viktig å være føre var. Det var mange timer og dager med arbeid som skulle nedlegges i opplegget. Jeg gikk igang med en grundig research i gråsonene - før jeg gikk igang.

Historien endte med at jeg publiserte powerpointen på passordbelagt blogg. Her er et klipp fra refleksjonsteksten fra presentasjonsmappa, med sitater jeg skrev ned, etter et par dagers dialog med representanter fra Tono - blant annet:

Tono/NCB ( www.tono.no ) er det organet i Norge som forvalter lydfestingsretten, og er den instansen som gir tillatelser for bruk av musikk i forskjellige sammenhenger. Phonofil AS’s (forvalter av digitale rettigheter i Norge) har publisert en opplysende artikkel om emnet. I følge åndsverkslovens §21og Tono's representant Rudi Kessel, kan presentasjoner som denne lages og brukes i undervisning - uten spesiell tillatelse, men den kan ikke uten videre legges ut på åpent nett, men at det finnes unntak fra unntak fra unntakene. Å legge det digitale arbeidet på nett passordbeskyttet eller i lukkede systemer som for eksempel ClassFronter, slik at allmennheten utelukkes, gjør at man i en undervisningssituasjon beskyttes av opphavsrettens §21. Relasjonen til bruken av produktet i undervisningssammenheng, veier tyngre enn hvilken teknologi som benyttes for fremføring av produktet.

Med dette i bakhodet er det altså ingenting i veien for at man verken som IKT-student, lærer eller grunnskoleelev kan lage multimediale produkter av kulturskattene – heldigvis. Er man i tvil om rettigheter og bruk av musikk, bør man kontakte Tono.

Ingen kommentarer: